Czym jest miłość? Część 2: Narracyjna teoria miłości
Kontynuując temat miłości, zapoczątkowany w poprzednim artykule (zob. Czym jest miłość? Część 1: Trójczynnikowa teoria miłości), tym razem, odchodząc od zagadnień technicznych i strukturalnych, a więc tego, co składa się na całą, różnorodną złożoność zjawiska miłości, przeniesiemy się w świat opowieści, czy też narracji.
Narracje, mówiąc ogólnie, to różne sposoby pojmowania i mówienia o całej społecznej rzeczywistości. Narracje zawierają w sobie wiedzę o ludzkich motywach, wzajemnych zależnościach, komplikacjach, przyczynach i skutkach, jak również o całym kontekście, w jakim dzieje się snuta przez nas opowieść. Co istotne, ogromną rolę w konstruowaniu i przetwarzaniu narracji odgrywają nasze osobiste doświadczenia.
Tego typu opowieści istnieją również na temat miłości, z czego każda z nich przekazuje inną koncepcję tego, jak można rozumieć miłości. Takie narracje widzimy, gdy przyglądamy się ludziom w miłosnych związkach – każdy z nich ma swoją, unikatową wizję miłości i swoje rozumienie miłosnych zależności. Jak twierdzi sam Stenberg, miłość jako konkretna opowieść wynika w głównej mierze z interakcji naszych cech z otoczeniem. Narracje są więc wypadkową naszej osobowości oraz różnorakich doświadczeń i innych, pomniejszych opowieści (baśni, bajek, filmów, książek, zasłyszanych historii, lub obserwowanych w bliskim otoczeniu modeli związków), z których każdy z nas zbudował swoją nadrzędną, miłosną narrację (bardzo często nie do końca uświadomioną). Przyjętą opowieść pragniemy realizować w naszych życiach – objawia się to szukaniem odpowiednich partnerów (którzy odgrywali by komplementarne do naszych opowieści role), odpowiednich okoliczności poznania, realizowaniem określonych, pasujących do opowieści scenariuszy, czy ogólnym postrzeganiu tego, czym jest miłość, co oznacza, że ktoś kogoś kocha, jak należy zachowywać się w związku, wobec partnera, kim jest partner, jakie mamy mieć wobec niego oczekiwania itp. Nie każdy partner będzie pasował do naszej opowieści, co więcej, związek ma większą szansę na przetrwanie, jeżeli miłosne narracje partnerów są raczej podobne.
Żeby dokładnie sprecyzować, czym może być opowieść o miłości, warto przytoczyć wyróżnione przez Sternberga rodzaje takich opowieści. Jak twierdzi sam autor, liczba takich opowieści jest potencjalnie nieskończona, a ich poszczególne wariacje i gatunki mieszają się ze sobą. Sprawę może komplikować fakt, że do swojej narracji o miłości niekoniecznie trzeba zaczerpnąć całą zasłyszaną historię czy opowieść – większość z nas składa sobie pewną narracyjną mozaikę, konglomerat uczuciowego świata, definiującego, czym jest miłość. Ponadto, opowieści ewoluują w toku naszych związków – niektóre z nich są charakterystyczne dla pierwszych etapów związków, inne – dla tych trwających już długie lata. Poniżej znajduje się krótka lista najważniejszych opowieści, wyróżnionych przez Sternberga i jego współpracowników.
Przykłady narracji o miłości
Opowieść o szyciu – zgodnie z tą opowieścią, miłość przez cały czas leży w naszych rękach, jest tym, co sami z niej stworzymy.