Slide_4
Masz wybór ! Zawsze !
Slide 2
Później ! Będzie za późno ! Bądź teraz !
Slide_1
Pracujemy stacjonarnie i online!
Twórczość a kreatywność – czy każdy z nas ma w sobie coś z geniuszu ?
Od zarania dziejów sztuka odgrywa w życiu ludzi niebagatelną rolę. Jest i była źródłem inspiracji, pasji, sposobem na wyrażanie siebie czy na opisywanie świata. Twórczość, w jednej ze swoich dziesiątek wcieleń, jest odpowiedzią na swoisty wewnętrzny głos, głęboko ludzką, emocjonalną i duchową potrzebę wyrażenia i zrozumienia siebie. Obcujemy z nią nie tylko w muzeach i teatrach, ale także w codziennym użytkowaniu internetu, podczas przechadzki po ulicy, czy we własnych, artystycznych aktywnościach. Czy wszystko to można nazwać twórczością? Czy cecha, jaką jest kreatywność, występuje tylko u nielicznych, czy też ma ją każdy, co więcej – czy można się jej nauczyć?
Czym jest twórczość?
Przytaczając definicję Steina, twórczość to ,, proces prowadzący do nowego wytworu, który jest akceptowany jako użyteczny lub do przyjęcia dla pewnej grupy, w pewnym okresie”. Definicja ta rodzi jednak kilka problemów, dotyczących relatywizmu, czy też względności takiego pojmowania twórczości. Po pierwsze, oznaczałoby to, iż podstawowym kryterium twórczości jest społeczna ocena – dla jednej grupy coś będzie twórcze, dla innej – niekoniecznie. Po drugie – coś, co zostało przez jakąś grupę zaklasyfikowane jako twórcze, jakiś czas później mogłoby już przestać takie być. Czy istnieje jednak twórczość niepodważalna, obiektywna, czyli taka, która twórczą pozostaje niezależnie od tego, kto jest osobą oceniającą, ani kiedy zachodzi ocena?
Kryteria twórczości
Skąd wiemy, że coś jest twórcze? Jakie kryteria dane dzieło, wynalazek, czy szerzej, pomysł, musi spełnić, by być uznanym za twórcze? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, a kryteriów i perspektyw jest wiele:
Twórczość vs kreatywność
Wydaje się, iż określenia ,,twórczy” i ,,kreatywny” możemy stosować zamiennie. Przyjmuje się jednak, iż ,,twórczość” jest raczej cechą jakiegoś wytworu, pomysłu czy dzieła, a ,,kreatywność” to cecha osoby, która ów wytwór stworzyła. Kreatywny informatyk może zatem stworzyć twórczy program sztucznej inteligencji, lub kreatywny pisarz może napisać twórczo poprowadzoną fabułę powieści.
Podejście elitarne vs egalitarne – czy każdy z nas jest kreatywny?
Na temat kreatywności można spojrzeć dwojako – po pierwsze, jako na cechę, która u różnych ludzi występuje w różnym stopniu, lub po drugie, jako coś wyjątkowego, co zdarza się jedynie jednostkom wybitnym, geniuszom. Podejście mówiące, iż każdy człowiek jest w jakimś stopniu twórczy, nazywamy podejściem egalitarnym. Natomiast podejście, zgodnie z którym o twórczości możemy mówić jedynie w odniesieniu do wybitnych geniuszy, nazywamy podejściem elitarnym. Badania potwierdzają raczej pierwsze podejście, zgodnie z którym twórczość jest nieodłącznym atrybutem każdej zdrowej osoby. Dzieci przejawiają wiele zachowań oryginalnych i trafnych, które stanowią ważną przesłankę z punktu widzenia psychologii rozwoju. Kreatywność jako cechę wszystkich ludzi potwierdza także wysoka efektywność treningów twórczości, dzięki którym da się realnie wpłynąć na proces kreatywnego myślenia i działania u danej osoby. Różnica pomiędzy jednostkami wybitnymi a przeciętnymi pod względem kreatywności jest więc raczej różnicą ilościową, a nie jakościową (to znaczy, że wszyscy ludzie są kreatywni, ale w różnym stopniu, a nie, iż część ludzi jest kreatywna, a część nie).